آموزش مهارت‌ها و بهبود فردی

۱۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

چگونه به موفقیت پایدار و دائمی برسیم

این هم آخرین مقاله امسال است، به پایان سال رسیدم و فردا اولین روز از سال جدید است، کم یا زیاد، مطمئنا موفقیت‌ هایی به دست آورده‌اید و الان لازم است، یک جمع‌بندی کنید تا آنها را تبدیل به یک موفقیت پایدار و دائمی کنید.


موفقیت پایدار و دائمی
روش حسابدارها خیلی جالب است، آنها وقتی به انتهای سال می‌رسند، درآمدهایی که در طول یک سال به دست آمده و هزینه‌هایی که پرداخت شده و احتمالی را، همه را محاسبه کرده و در نهایت گزارشی از عملکرد یک سالشان تهیه می‌کنند، این گزارش‌های آخر سال موارد خوبی را به آنها نشان می‌دهد، اینکه شرکتشان چه پیشرفت‌هایی در طول یک سال داشته، چه پسرفت‌هایی داشته و حتی متناسب با این گزارش‌ها، تصمیماتی برای سال بعد گرفته می‌شود که روند و اوضاع را بهتر کنند.

اینطور تمام عملکردشان از بدو تشکیل شرکت تا کنون به صورت تجمعی در گزارش‌ها مشخص می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چگونه آینده خود را بسازیم

یکی از مواردی که ممکن است همیشه ذهن ما را به خود مشغول کند این است که چگونه آینده خود را بسازیم ؟ آیا همیشه باید این دغدغه و نگرانی با ما باشد؟
در طی یک بررسی که روی هزاران افراد موفق و ناموفق صورت گرفت مشخص شد افراد موفق و ناموفق کاملا متفاوت از هم فکر می‌کنند.


افراد موفق، اغلب به آینده‌ فکر می‌کنند، به این فکر می‌کنند که می‌خواهند به کجا بروند و مقصدشان چیست و چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند که به آنجا برسند و سپس تمام تمرکزشان را روی زمان حال و کارهایی که می‌توانند انجام دهند تا به مقصد و هدف شان برسند می‌گذارند.


توجه کنید افراد موفق، به آینده فکر می‌کنند ولی تمرکزشان روی دو چیز است:

– اول روی زمان حال است، یعنی اینکه به گذشته زیاد توجهی نمی‌کنند.

– دوم روی کارهایی که می‌توانند انجام دهند، نه اینکه کارهایی که از عهده‌شان خارج است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

اهداف کلیدی ، کلید موفقیت همه‌ جانبه

موضوع مقاله این هفته را به اهداف کلیدی اختصاص دادم، دلیلش این است که … اصلا اجازه بدهید از اول تعریف کنم.

چند روز پیش داشتم کتابی مطالعه می‌کردم که نویسنده یک بخش از کتاب را به موضوع هدف‌گذاری اختصاص داده بود و البته این را هم بگویم، نویسنده کتاب خودش یکی از اساتید حوزه موفقیت است، وی معتقد بود که موفقیت، یعنی موفقیت همه‌جانبه، یعنی موفقیت در تمام زمینه‌های زندگی و یک انسان موفق کسی است که در تمامی ابعاد و زمینه‌های زندگی‌اش موفق باشد، نه اینکه در یک قسمت عالی باشد و در یک قسمت بد عمل کند.


مثلا خیلی افراد هستند که در زمینه شغلی و مالی خوب پیشرفت کرده‌اند و جزو بهتری‌ها هستند ولی در زمینه خانوادگی، خوب عمل نکردند و خانواده‌شان در حال از هم پاشیدن است، جنگ، دعوا و بی‌احترامی هم در خانه موج می‌زند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

نقش احساسات «بخش احساسی» در هدف گذاری

در یکی از مقالات راجع به هدف‌گذاری از دیدگاه «بخش منطقی» صحبت کردیم، در این مقاله می‌خواهیم به هدف‌گذاری از دیدگاه «بخش احساسی» بپردازیم. مقاله قبلی با عنوان «ویژگی‌های یک هدف خوب – هدف SMART»


به اینجا رسیدم که مغز ما دارای دو نیمکره است، نیم‌کره‌ی چپ و نیم‌کره‌ی راست که هر کدام دارای قابلیت‌ها و وظایف مخصوص به خود می‌باشد، نیم‌کره‌ی چپ بیشتر کارهای تحلیلی، منطقی، محاسباتی، آنالیز و تجزیه‌وتحلیل را بر عهده دارد و مانند یک استاد ریاضی است و نیم‌کره‌ی راست بیشتر با کارهایی که خلاقانه‌، تخیل، هنر، تصاویر و از این قبیل ارتباط دارد و می‌توان آن را مانند یک هنرمند در نظر گرفت.


روانشناسان معتقدند این دو سامانه یا همان دو نیم کره مستقل از هم ولی به طور همزمان با هم کار می‌کنند. یک بخش را «نیمه‌ی احساسی» می‌نامند، این بخشِ غریزی شما است و درد و لذت را حس می‌کند. بخش دیگر «نیمه‌ی منطقی» است که آن را سامانه خودآگاه نیز می‌نامند که اراده دارد، تحلیل می‌کند و آینده‌نگر است. این دو سامانه با اینکه در کنار هم کار می‌کنند اما با هم در کشمکش هستند و این کشمکش میان «بخش منطقی» و «بخش احساسی» توسط آقای جاناتان هاید استاد دانشگاه در کتابش با عنوان فرضیه خوشبختی به زیبایی توصیف شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چرا گاهی تلاش برای موفقیت جواب نمی دهد

مطمئنا شما هم خواسته هایی داشته اید و برای رسیدن به آن کارهایی از جمله هدف گذاری، برنامه ریزی، تلاش برای موفقیت و غیره انجام داده اید. اما ممکن است با همه این کارها نتیجه ای که می خواستید را نگرفته باشید.


در آموزش های قبلی تا حدودی به این مسائل پرداخته ایم ولی این بار می خواهیم به مبحث تلاش بپردازیم و به این سوال جواب دهیم که چرا گاهی تلاش برای موفقیت و هدف جواب نمی دهد و در ادامه به ۳ دلیل مهم می پردازیم که باعث می شود تلاش های ما اثربخش نباشد و جواب ندهد که اگر آنها را بشناسید و رفعشان کنید، تلاش هایتان به نتیجه های خوب منجر می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

شش نگرش که باعث موفقیت انسانهای موفق می‌شود

انسانهای موفق علاوه بر داشتن اهداف مشخص، تلاش و اقدام کردن، دارای نگرش‌های خوب، قدرتمند و حمایت‌کننده‌ای بوده یا هستند که باعث موفقیت و پیشرفت آنها شده است. در ادامه به ۶ مورد از این نگرش‌های قدرتمند و موفقیت ساز می‌پردازیم که لازم است راجع به آنها فکر کنید، تائید کنید و آنها را در خود ایجاد کنید.

نگرش اول) سرمایه‌گذاری روی خود

اولین نگرش انسانهای موفق، سرمایه‌گذاری روی خودشان است، آنها می‌دانند، برای موفقیت هیچ حد و مرزی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، فقط در ذهن آنهاست. آنها می‌دانند، دنیای بیرون بازتابی از دنیای درون آنهاست و به جای تمرکز بر دنیای بیرون بر روی خودشان متمرکز می‌شوند.


یک درخت سیب را تصور کنید که میوه‌هایش، کوچک، نارس و ترش است، برای اینکه این درخت سیب میوه‌های درشت، آبدار و شیرین به بار آورد، باغبان چه کاری انجام می‌دهد؟
آیا باغبان، میوه‌ها و برگ‌های درخت را با دستمال تمیز می‌کند، آب می‌دهد و یا هر کار دیگر؟
قطعا چنین کاری نمی‌کند.


او خوب می‌داند برای داشتن میوه‌های خوب و درشت لازم است ریشه‌ها را تقویت کند، به ریشه کود دهد، خاکش را عوض کند، آب دهد و یا هر کاری که لازم است. تمرکز او بر ریشه‌هاست، جایی که حتی دیده نمی‌شود.


اگر می‌خواهید دنیای بیرونتان ساخته شود لازم است تمرکزتان روی دنیای درونتان باشد، روی تصورات، فکر‌ها، باورها، برنامه‌ریزهای ذهنی و روی نگرشتان.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

آیا نوشتن اهداف باعث می‌شود به آنها برسیم

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد؛ آیا نوشتن اهداف باعث می‌شود به آنها برسیم؟ اگر این طور است، این داستان را بخوانید: اوایل کارم بود در شرکتی استخدام شدم و شروع به کار کردم، صاحب آنجا مردی حدود ۳۵ ساله بود که تقریباً ۳ سال قبل پدرش فوت شده بود و تمام مال و اموال پدرش به او رسیده بود، او توانسته بود در مدت ۳ سال، دارایی‌اش را تقریباً دو برابر کند، جالب این بود که اصلا هیچ علاقه‌ای به نوشتن نداشت و مطمئنم هیچ هدف مکتوبی هم نداشت.


او یک دوستی داشت که در اصل یکی از مشتریان ما هم محسوب می‌شد، آدم بسیار ثروتمندی بود، آنقدر ثروتمند که اگر من در همان شغل به مدت ۳۰ سال کار می‌کردم و اگر تورم وجود نداشت و ارزش ریال هم ثابت می‌ماند شاید درآمدی که در این ۳۰ سال به دست می‌آوردم به اندازه‌ی درآمد یک یا نهایت دو ماه او می‌شد، واقعاً یک ثروت افسانه‌ای داشت و از همه مهم‌تر اینکه از صفر به آنجا رسیده بود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

سه نکته مهم برای موفقیت و پیشرفت در زندگی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، کسب موفقیت و پیشرفت در زندگی است، خیلی‌ها باور نمی‌کنند که بتوانند پیشرفت کنند اما واقعیت این است که آنها می‌توانند با انجام بعضی از کارهای ساده در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. پیشرفت کردن بیشتر از هر چیزی به نگرش ما بستگی دارد تا کارهایی که انجام می‌دهیم، در ادامه به چند نکته مهم می‌پردازیم که باعث می‌شود روند پیشرفت سریع‌تر اتفاق بیفتد.

۱- زندگی هدفمند
انسان تنها موجودی است که دارای قدرت تفکر است، اما بیشتر انسان‌ها از این قدرت خدادادی استفاده نمی‌کنند و تقریبا تمام زندگی‌شان با عکس‌العمل به اتفاقات و حواشی زندگی‌شان سپری می‌شود و در نهایت، یک زندگی معمولی یا خیلی بد را تجربه می‌کنند، قرار نیست ما هم جزو آنها باشیم، به شرط اینکه بخواهیم از این قدرت استفاده کنیم و بهترین راه برای موفقیت و پیشرفت در زندگی ، این است که ابتدا بخواهیم و تصمیم بگریم که هدفمند زندگی کنیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

انتخاب هدف و نحوه رسیدن به آن

انتخاب هدف یکی از مهمترین موضوعات زندگی ما است، برای اینکه به زندگی ایده‌آل خود دست یابیم لازم است از منطقه روزمرگی عبور کرده و به منطقه پیشرفت وارد شویم و این کار با انتخاب هدف مناسب و تلاش برای رسیدن به آن امکان‌پذیر است.

اما چطور می‌توان اهداف مناسب را انتخاب و برای آن برنامه‌ریزی کرد و به آن دست یافت؟ در ادامه به جواب این سوال‌ها می‌پردازیم.

انتخاب هدف مناسب
بسیاری از اساتید موفقیت تجربیاتی را از سمینارها، کارگاه‌ها، مشاوره‌ها و کلاس‌های خود عنوان کرده‌اند به این صورت که آنها از شاگردان خود می‌خواستند اهداف و خواسته‌های ایده‌آل خود را روی کاغذ بنویسند، سپس دلایلی که باعث شده است تا به آن خواسته نرسند را هم بنویسند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

راز پیشرفت و موفقیت در اجرای کارهای بزرگ

راز پیشرفت چیست؟ و چگونه می‌توان کارهای بزرگی که ما را به هدفمان می‌رساند را انجام داد؟ و چگونه می‌توان به اهداف بزرگ دست یافت؟  به احتمال زیاد شما هم افرادی را دیده‌اید که کارشان ساختن پروژه‌های بزرگ ساختمانی است مثل یک برج، یک سد بزرگ، یک شهرک و یا هر سازه دیگر. معمولا آنها قبل از اینکه دست به ساختن پروژه بزنند ابتدا ماکت کوچکی از آن را می‌سازند و در تمام طول ساخت و تکمیل پروژه، دائم به آن ماکت نگاه می‌کنند و تمام افکار و تصمیماتشان را روی آن ماکت متمرکز می‌کنند.


نکته‌ی بسیار ظریفی در این روش وجود دارد و آن این است، وقتی این افراد، ماکتی از آن پروژه را می‌سازند، وقتی دائم به آن فکر می‌کنند و آن را از جوانب مختلف بررسی می‌کنند، کم‌کم و به طور ناخودآگاه این حس به آنها دست می‌دهد که می‌توانند آن پروژه را اجرا کنند و آن را بسازند، آنها احساس می‌کنند که کنترل کارها را به دست دارند و می‌توانند از پس اجرای آن پروژه برآیند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰