یکی از شرط‌های مهم موفقیت در دنیای امروزی قطعا تمرکز است که این روزها کمتر کسی به آن توجه می‌کند ولی ما به عنوان یک مدیر هدف باید راه‌های تمرکز بهتر را یاد بگیریم و آن را جزو اصول اولیه کارمان قرار دهیم تا بتوانیم در زمان کمتر به نتایج بهتر برسیم.


هر بار که کاری را شروع می‌کنیم به انجام دادن، ذهن ما مدت زمانی طول می‌کشد تا بتواند خود را با شرایط هماهنگ کند و به اصطلاح روی انجام آن کار تمرکز کند، خیلی چیزها می‌تواند باعث شود این زمان طولانی شود و برعکس آن عوامل هم وجود دارد که می‌تواند این زمان را کاهش دهد.


حالا فرض کنید هر بار که حواسمان پرت می‌شود، ذهن ما چقدر باید زحمت بکشد تا دوباره به شرایط تمرکز برگردد و در این بین چقدر زمان و انرژی از دست می‌دهیم، مانند راننده‌ای که یک پایش روی پدال گاز است و دیگری روی پدال ترمز، در این حالت ماشین در حالت ریپ زدن قرار می‌گیرد یعنی چند سانتیمتر جلو می‌رود و بعد می‌ایستد، دوباره چند سانتیمتر جلو می‌رود بعد دوباره متوقف می‌رود و این روند تا زمانی که هر دو پا روی پدال گاز و ترمز باشد ادامه دارد.

بنابراین ما می‌خواهیم کاری کنیم که عواملی که باعث حواس‌پرتی و ترمز در کار ما می‌شود را شناسایی کرده و آن را حذف کنیم یا تا حد معقول کاهش دهیم، اینطوری ماشین موفقیت ما سرعت می‌گیرد و می‌توانیم به دستاوردهای بزرگتر در زمان کمتر برسیم و این کار را با تمرکز بهتر انجام  می‌دهیم.


در ادامه به سه کاری می‌پردازیم که باعث می‌شوند تمرکز ما در انجام کارها بیشتر شود و از طرفی  عوامل حواس‌پرت کمتر شوند و یا از بین بروند.


۱- اولویت‌بندی کارها

برای تمرکز کردن راه‌های زیادی وجود دارد و البته تمرینات زیادی هم در این رابطه هست که می‌توانید با انجام آنها عضله تمرکزتان را قوی‌تر سازید ولی هر روشی را که در پیش بگیرید قطعا یکی از مهمترین کارها برای تمرکز بهتر این است که کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.


برای اینکار اول باید هدف تان که همان کاری است که باید انجام دهید را مشخص کنید، سپس تمام مواردی که باید انجام شود تا آن هدف یا کار اصلی تکمیل شود را لیست کنید، امروزه بیشتر کارها به  صورت پروژه‌ای انجام می‌شود یعنی اینکه یک کار اصلی وجود دارد که خودش شامل چند کار فرعی است که با تکمیل کارهای فرعی نهایتان کار اصلی هم تکمیل می‌شود.


در این مرحله هر کار فرعی که باعث می‌رود هدف تان یا آن کار اصلی تکمیل شود را بنویسید، در  مرحله بعدی لازم است اهمیت کارهایی که لیست کردید را مشخص کنید، ممکن است بعضی کارها خیلی مهم و ضروری باشند و بعضی‌ها از اولویت و درجه کمتری برخوردار باشند،‌ می‌توانید برای نشان دادن اهمیت کارهایتان از اعداد یا حروف الفبا استفاده کنید.


مثلا برای کارهایی که از اهمیت بالایی برخوردارند از حرف «الف» و یا «A» استفاده کنید و برای کارهایی که اهمیتشان کمتر است از حرف «ب» و یا «B» و همینطور الی آخر.


بعد از اینکه کارهایتان را اولویت‌بندی کردید از مهمترین اولویت‌ها شروع به انجام می‌کنید و بهتر است در برنامه کاری‌تان بیشتر از ۵ یا ۶ کار را قرار ندهید چون معمولا فرصت نمی‌کنید بیشتر از آنها را هم انجام دهید.


همین اولویت‌بندی کارها می‌تواند تا حدود خیلی زیادی باعث پیشرفت و تمرکز بهتر شما در کارتان  شود


۲- حذف عوامل حواس‌پرتی بیرونی

همانطور که در مثال بالا گفتیم راننده‌ای که یک پایش روی پدال گاز باشد و یک پایش روی پدال ترمز، ماشینش در حالت ریپ زدن قرار می‌گیرد، اولویت‌بندی کارها باعث فشار بیشتر روی پدال گاز می‌شود و این یعنی سرعت بیشتر ولی از طرفی باید پایمان را از روی ترمز هم برداریم تا ماشین حرکت کند پس اینکه فقط روی انجام کارها تمرکز کنیم کافی نیست، ما برای تمرکز بهتر باید عواملی  که مانع می‌شوند را هم شناسایی و حذف کنیم، این عوامل به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند بعضی از عوامل بیرونی هستند و گروه دیگر درونی.


برای حذف عوامل بیرونی بهتر است خودتان را در حالت ایزوله قرار دهید و جای آرامی را برای انجام کارتان پیدا کنید، هر چقدر محیط آرام‌تر باشد عوامل حواس پرت کمتر می‌شود.

آموزش موفقیت و هدف