خیلی از افراد هدفی انتخاب می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند، تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا به آن برسند، با این حال موفق نمی‌شوند. تعجب می‌کنند، چرا با اینکه این‌همه تلاش کرده‌اند ولی موفق نشده‌اند و برعکس بعضی افراد با اینکه حتی به اندازه‌ی یک‌دهم آنها، تلاش نمی‌کنند ولی موفق می‌شوند. شاید یکی از مثال‌های ملموس کنکور باشد، افراد با تلاش زیادِ ناموفق و برعکس افرادی با تلاشِ کم، ولی موفق.


نگرانی دشمن موفق شدن

آیا می‌دانید زمانی که نگران هستید، مکانیزم موفقیت شما دچار مشکل می‌شود و کُند عمل می‌کند یا حتی برعکس؟

فرض کنید یک الوار ۱۰ متری روی زمین قرار دارد. آیا می‌توانید روی آن راه بروید و از این طرف الوار به آن طرف دیگر بروید؟

البته که می‌توانید، چون کار سختی نیست اما اگر همین الوار بین ۲ ساختمان ۱۰۰ طبقه باشد چطور؟

نگرانی دشمن موفق شدن

آیا می‌دانید زمانی که نگران هستید، مکانیزم موفقیت شما دچار مشکل می‌شود و کُند  عمل می‌کند یا حتی برعکس؟

فرض کنید یک الوار ۱۰ متری روی زمین قرار دارد. آیا می‌توانید روی آن راه بروید و از این طرف الوار به آن طرف دیگر بروید؟

البته که می‌توانید، چون کار سختی نیست اما اگر همین الوار بین ۲ ساختمان ۱۰۰ طبقه باشد چطور؟

آیا می‌توانید از این طرف الوار به آن طرف دیگر بروید؟

در این حالت حتی فکر کردن به آن هم ترس‌آور است چه برسد به اینکه در آن موقعیت باشیم و آن را انجام دهیم. الوار همان الوار است پس چه چیزی باعث می‌شود نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم؟

جواب: ترس از ارتفاع


این ترس، چنان تولید اضطراب و نگرانی می‌کند که سیستم ذهنی ما را مختل می‌کند و ما حتی قادر نیستیم به آن فکر کنیم چه برسد به آنکه آن را انجام دهیم و موفق شویم.

زمانی که می‌خواهیم کاری را انجام دهیم، چنانچه نسبت به انجام آن ترس، اضطراب و نگرانی نداشته باشیم، مانند این است که الوار روی زمین قرار گرفته ولی زمانی که نسبت به انجام آن کار ترس، اضطراب و نگرانی داشته باشیم به میزان نگرانی ما الوار را به طبقات بالاتر هدایت می‌کنیم تا آنجا که از انجام آن کار عاجز خواهیم شد.

البته در بیشتر موارد ترس می‌تواند تا حدودی مفید باشد ولی مشکل اینجاست که ترسِ بیشتر افراد بیش از حد مجاز است و اجازه موفق شدن را به آنها نمی‌دهد.

برای اینکه بتوانیم هر کاری را که می‌خواهیم، انجام دهیم و در آن کار موفق شویم، مثلا راه‌اندازی  کسب‌وکار، ازدواج، تحصیل، کسب ثروت یا هر کار دیگری، باید این ترس، اضطراب و نگرانی را از بین ببریم یا لااقل تا آن حد پائین بیاوریم که بتوانیم از پس انجام آن کار برآییم.


البته در بیشتر مواقع ترس‌هایمان واقعی و منطقی نیستند بلکه به خاطر این است که نسبت به آن کار یا هدف، اطلاعات و تجربه‌ی کافی نداریم و به عبارتی خودمان یا حتی اطرافیانمان چنین ترس‌هایی را در ما به وجود می‌آورند. در این حالت خودمان بزرگ‌ترین مانع خودمان در سر راه موفقیت می‌شویم.


ما چگونه چنین ترس‌هایی را به وجود می‌آوریم که مانعی سر راه موفقیت خودمان می‌شوند؟

جواب: با وابسته بودن به نتیجه‌ی کار

وابسته بودن به نتیجه‌ی کار و چسبیدن به آن، باعث می‌شود انرژی بسیار زیادی از ما به هدر برود، و ما را از راه رفتن روی الواری که روی زمین است به راه رفتن روی الواری که در طبقات بالاتر است، قرار می‌دهد و چنان تولید اضطراب و نگرانی می‌کند که، عملاً قادر به انجام آن کار نخواهیم بود.

وابستگی، ترس را سر راهتان می‌آفریند:

ادامه مطلب را از اینجا مطالعه کنید